Kreativnost u Srbiji

Na žalost, članak neće biti lep kao naslov, zbog toga što su se kreativni krugovi i izvestan broj onih koji im pripadaju načisto izvitoperili.

Na šta se svela kreativnost u Srbiji…
Kopiranje
Razotkrivanje
Egoizam
Arogancija
Taština
Ironija
Vlastoljublje
Nezadovoljstvo,netolerancija
Ogovaranje
Sujeta
Tvrdoglavost

Sve su ovo ljudske osobine, normalno je da nam svima ponekad udari u glavu i talas negativnosti, ali mislim da je žalosno kada dozvolimo da nas taj talas ponese i nesvesno mu se prepustimo.
Svačega sam se naslušala prethodnih dana, odatle i ovaj moj članak. Mnogo sam se opteretila i čini mi se predala previše važnosti stvarima koje i nisu bitne za moj dalji rad i život uopšte. Zato pišem ovo, da zaokružim i ostavim iza sebe neke loše stvari koje mi stvaraju negativna razmišljanja protiv kojih moram da se borim, da stavim tačku i krenem rasterećena napred.
Danima slušam i gledam dešavanja u krugovima kreativaca i umetnika na internetu. Koliko god vas neke stvari ne dotiču lično, ljudski je da na njih odreagujete. Glavne teme su kopiranje, razotkrivanje ( čak postoji grupa na fejsu koja ima za temu „skidanje“ ) 😀
Neverovatno je koliko su ljudi sujetni, koliko ne podnose konkurenciju, koliko ima licemerja, ogovaranja, a sve deluje tako lepo i slatko…što bi naš narod rekao „Spolja gladac, a iznutra jadac“ .
Ne kažem da su svi takvi, daleko od toga, ali nekako su se oko mene vrtele samo takve priče, pa sam „podlegla“ 🙂
Svako ko naleti na ovaj članak, trebao bi pročitati vrlo poučan tekst koji je Milica Bubanja napisala i objavila prošle godine na svom blogu, a tiče se unikatnosti i kopiranja.
Većina nas koji se bave nekim vidom ručnog rada, treba da shvati da je jako teško izmisliti toplu vodu. Tehnike i pravci su već davno smišljeni i u upotrebi su, poenta je samo kako ćemo ih koristiti, kombinovati i praktično ih primeniti, u tome je valjda čar.
Kopiranje je mnogo gadna stvar i teška mogu vam reći 🙂 Ko čita moj blog zna za priču o čudesnoj porudžbini od tri identične ogrlice. Kopirala sam ogrlicu koju sam radila prošle godine gledajući u sliku. Ljudi, ne mogu vam opisati te muke, radila sam je danima…a za to vreme bih uradila bar 5 ogrlica po slobodnoj volji. Čisto sumnjam da bi se neko usrećio kada bi mu na pamet palo da kopira te moje radove 😀 pošteno bi se namučio i ne bi mogao da ih naplati nikako 😀
Ono što mi takođe bode oči, to je neprihvatanje konkurencije. Fejsbuk je socijalna mreža koja služi za povezivanje i komunikaciju. Većina kreativnih ljudi ima profil na fejsu i stranicu na kojoj reklamira svoje proizvode. Svi se mi tamo preplićemo i srećemo, imamo zajedničke prijatelje. I tu je neminovna konkurencija, kao na izložbi u realnom svetu. Neka mi neko objasni, postoji li razlika u konkurenciji na izložbi i konkurenciji na fejsbuku? Ja lično mislim da nema.
Nikada se nisam opterećivala time da li je neko ko je kupio nakit od mene, kontaktirao nekog od mojih fejsbuk prijatelja kreativaca i kupio nešto od njega. To je po meni normalno i ja to prihvatam bez ljutnje 🙂 Nije mi fejsbuk tata kupio i nemam ja apsolutno pravo na ljude koji su mi tamo prijatelji, ne plaćam zakup na korišćenje stranice ili prostora pa je nešto apsolutno moje… ja samo koristim mogućnost da to što radim pokažem drugima i ako se nekome svidi ja sam srećna 🙂
Da ne mogu da prihvatim takve stvari ne bih ni bila deo njih. Zbog toga što ne mogu da prihvatim i ispratim neke stvari, nisam deo izložbi u realnom svetu. Nije to zbog sujete ili neprihvatanja konkurencije, već zbog neizvesnosti koju nosi izlaganje na izložbi. Jednostavno, ja nisam u mogućnosti da rizikujem trošak od par hiljada dinara po danu, a da pritom ne znam hoću li ih vratiti. Često su izložbe loše izreklamirane i slabo posećene…neretko ima ljudi koji ne uspeju da povrate uložen novac i iskreno, nisam spremna da prihvatim takav finansijski rizik.

Takođe mi smeta „šišanje“ i možda ne bi bilo loše pokrenuti grupu pod tim nazivom…kad može skidanje zašto ne bi moglo i šišanje 🙂
Ko koga šiša?
Pa oni koji misle da su pametni, šišaju one naivne i one koji su novi u ovim vodama. Šišaju ih uglavnom time što im alate, repromaterijale i kojekakve propratne stvarčice naplaćuju 5 puta skuplje nego što ih nabave.
Ne smeta mi kada u radnji koja plaća porez i kojekakve dažbine vidim nešto papreno skupo, ili kada je to nešto iz uvoza i kvalitetno, ali kada vidim da neko ko na fejsbuku prodaje repromaterijal koji naravno možete naručiti samo poštom preko profila, prodaje kineske perlice i to po nenormalnoj ceni…poludim! Neću nikoga da imenujem, ali moram da kažem da ima dosta materijala koji se vrte i prodaju po netu koje možete nabaviti daleko jeftinije. Konkretno – organdin traka kod Kineza košta 150 dinara kotur od 50ak metara i verujet mi, ne razlikuje se ni po čemu od one koju sam plaćala 3 puta skuplje 🙂
Plastične klaser kutije mogu se kupiti po radnjama za 140 dinara i imam neke koje koristim godinama i ne fali im ništa. Drvene sitne perlice možete kupiti na nizu kod uličnog prodavca za 70 dinara i dobiti punu kutiju perlica ne manje kvalitetnih od onih koje se prodaju za duplo veće pare. Da ne pričam o onima koji nešto dobavljaju iz inostranstva pa to nešto prodaju po bezobraznim cenama. Ljudi, internet je čudo, viza virtuon kartice funkcionišu, postoji mnogo načina da nabavite koješta iz inostranstva, ne dozvolite da vas šišaju jer niste informisani 😀

Ono što me je u suštini najviše lično pogodilo, čak do te mere da sam uhvatila sebe u traćenju vremena i svog i ljudi koje sam bezveze kontaktirala i uznemiravala, je ponašanje moje bivše drugarice sa kojom sam sarađivala prošle godine. Ne mogu da verujem, da dotičnoj devojci toliko smetam da priča sve i svašta okolo i da traži od nekih ljudi da mene i moje prijatelje isključuju iz grupa. Priznajem, u momentu sam podlegla i pridala značaj tome, ali ovde stavljam tačku. Zabole me baš uvo šta ko i kome priča, a još više šta neko tamo o meni misli. Drugarica je toliko negativno naelektrisana, puna jeda i gorčine i svi su joj krivi za to što nije u životu uspela da se ostvari ni na jednom polju…sada sam i ja među tim krivcima i baš me briga, iskreno. Srećna sam što više nije deo mog realnog života, jer je u jednom momentu toliko negativnosti prenela na mene da sam se pretvorila u nezadovoljnu ženturaču kojoj ništa ne ide od ruke.
Ovo što radim donosi mi zadovoljstvo. Trudim se koliko mogu da nešto novo naučim i da napredujem u radu. Trudim se da u moru negativnosti koje nam svaki dan nosi nateram sebe da mislim pozitivno, budem optimista, da nekome pomognem, da nekome kažem i pokažem koliko ga volim i da vreme pametno iskoristim da se jednoga dana ne bih kajala zbog nečega 🙂

Svečano obećavam da je ovo poslednji članak koji govori o bilo kakvim negativnim pojavama u našem društvu i okruženju i da ću se posvetiti onome što najviše volim i što vrlo dobro radim… da heklam srcem i da nekoga obradujem…onako od srca!

5 thoughts on “Kreativnost u Srbiji

  1. Eh, sada, kada napisem dogovor mnogi mi se vise nece javiti 🙂
    Prvo i osnovno sto je dovelo do ove pojave je to da sada “ i Kurta i Murta“ prave nakit i „umetnicka dela“ a da to veze sa vezom nema.
    U Srbiji je ovo vec postala manufaktura „ocajnih domacica“ i svaka koja sedi kuci naziva se umetnicom i velikom dizajnerkom nakita. Nije to za zameriti.. nema se posla a jos manje pare.. Ali ljudi- zene se ponasaju kao ranjene zveri kada su saterani u cosak a upravo to izaziva toliku sujetu, zelju da se kradu ideje i druge „nelegalne“ radnje. Znas i sama koliko ljudi poznajem, koliko kreativaca, a medju njima, na prste JEDNE ruke mogu da proebrojim one koji se isticu. Ne smatram ni sebe u grupi za isticanje… Istaknuti se znaci mnogo vise, nego pokupiti par hiljada na nekoj prodajnoj izlozbi. Prihvatiti kritiku je najteze, a ja licno mislim da se vecina danasnjih radova svodi na mini-proizvodno-kopirerske radionice. Izvinjavam se onima koji su se pronasli u ovome, a verujem da i oni, koji me razumeju znaju da oni nisu u ovoj grupi….

  2. I jos da dodam… Onog momenta kada zivotna vaga prevagne na stranu da nakit i sl. pravimo iz ljubavi vise nego radi zbog novca, onda ce nastati i one negativne reci sakrivene iza KREATIVNOST. Svako kome je vise stalo do novca nego do sopstvenog izrazaja, NE MOZE se nazivati umetnikom niti kreativicem!

  3. Pa dobro, ti možda prozivaš pa si u mojim očima ipak na vrhu ove naše srpske top liste umetnika. Prosto, prepoznatljiva si, i između hiljadu radova ja bih prepoznala tvoj 🙂 Što se za ostale baš ne može reći 🙂

  4. Šta da ti kažem osim veliko HVALA 🙂
    Ne smatram sebe velikim umetnikom, možda imam dara, zaista volim to što radim i trudim se, ali preda mnom je dug put 😀
    Da, ja često prozivam i komentarišem, ali uglavnom ponašanja drugih…nikada nikoga nisam prozivala da me kopira 🙂
    Pa zamisli molim te, kako bi bilo da ja prozovem nekoga da me kopira zato što je isheklao cvetić i okačio ga sa perlicama na udicu i dobio minđuše kao moje 🙂
    Ono što ja mogu da uradim po tom pitanju je da se potrudim da napravim komad nakita koji ni ja sama ne mogu do tančina da prekopiram 🙂 E, to je posao!
    Iskrena da budem, kod mene ima i komada nakita koji nisu unikatni, koji se mogu kopirati, koji se jednostavno i brzo izrađuju pa im je i cena niža. Iskreno, njih koristim da izvučem parice uložene za materijale… ali ima i onih koje radim sa voljom i ljubavlju i oni su zaista unique!
    Lagala bih kada bih rekla da ne gledam šta drugi rade.O, da, gledam! Obožavam da švrljam po etsy-ju. Gledajući tuđe radove, ja učim… vidim koje se boje kombinuju i uklapaju, kakve su forme, koji se materijali kombinuju i kako idu jedan uz drugi…Nikada mi nije palo na pamet da do tančina iskopiram nečiji rad, ali da me inspirišu…inspirišu me 🙂
    Ono što me izluđuje je činjenica da ima onih koji poskidaju slike drugih umetnika sa etsija, okače na svoj fejsbuk profil i kada neko pohvali rad na slici oni ‘ladno kažu „Hvala“ bez da igde spomenu da to nije njihovo delo…čak ni fotka nije njihova! To mi je ljigavije od varijante da urade kopiju, pa slikaju tu svoju kopiju i postave sliku negde…
    Ma ima svega i svačega 🙂

Ostavite odgovor

